Az európai oktatási és kutatási miniszterek tanácskozása Berlinben (2003. szeptember 17-19). „Európa politikai erejét mutatja, hogy itt Berlinben 40 ország szakmai vezetői képesek egy közös felsőoktatási reformot létrehozni" - emelte ki Edelgard Bulmahn szövetségi és oktatási miniszter asszony annak a tanácskozásnak végén, melyen a Bologna-folyamat következő állomásaként a miniszterek reformlépésekben egyeztek meg a közös európai oktatási térség létrehozásához. Németország különösen fontosnak tartja ezt a lehetőséget és a maga számára éllovas szerepet szán benne. A miniszterek által elfogadott megállapodás rögzíti, hogy az új master- és bachelor fokozatokat 2005-ig bevezetik a nappali oktatásban, támogatják a hallgatók és tudósok mobilitását, és átfogó minőségbiztosítási rendszert dolgoznak ki a felsőoktatásban. A tananyag és vizsgarendszer teljes összehasonlíthatóságára (mivel ez az alapja az elérni kívánt közös oktatási térségnek) az európai kreditpontrendszer (ECTS=European Credit Trans-fer Systems) kiterjesztését és egy egységes idegen nyelvi kiegészítő diploma bevezetését tervezik. Az NSZK a bachelor és master fokozatok bevezetését már az elmúlt évben megkezdte, és évente mintegy 42 M euróval segíti a programot. A BaföG (képzési támogatási törvény) tervezett kiszélesítése arra is fog vonatkozni, hogy a hallgatók mobilitásának támogatása érdekében a BaföG-öt már két, Németországban eltöltött szemeszter után is magukkal vihessék külföldre. A miniszter asszony ugyanakkor sürgette az egyetemeket a tananyagok minél gyorsabb modernizálására, a munkaerőpiachoz való igazítására. A parlamenti beszámoló kitért arra is, hogy az egyesült Európa alapgondolatán (a gazdasági egységen és jóléten) messze túlmutat az oktatási és kutatási térség megalkotása: így a közös piacon túl a szellemi együttműködésbe bekapcsolódhatnak az EU jog szerint nem tagállamok is. Erre példa a berlini konferencia, mely határozatban rögzítette egy majdani EU-tagságtól még jelentős távolságban lévő Albánia, Szerbia, Montenegró. Bosznia-Hercegovina és Macedónia felvételét is a bolognai folyamatba. Az Orosz Föderációval, Andorrával és a Vatikánnal együtt a folyamat így már messze meghaladja a szorosan vett európai határokat, de egyúttal új lendületet is ad az unió működésének. A berlini konferencia túlzás nélkül mérföldkő a bolognai folyamatban - értékelik a német szakértők: többek között azért is, mert jelentősen felgyorsítja az EU Agenda 2010-ben megállapított tempót, ugyanis a miniszterek által aláírt határozat 2005-re vállalja a fenti feladatok teljesítését. Az egyetértés pedig, hogy a reformlépések után kölcsönösen és feltétel nélkül elismerik a bolognai folyamatban résztvevők által kibocsátott diplomákat, biztosítja azt a feltételt az európai egyesülési folyamatban, mely végül is alapja a gazdasági fellendülésnek: az azonos (magas) színvonalon képzett, szabadon mozgó és konvertálható munkaerőt. A berlini megállapodás fontosabb pontjai:
Bádonfai Judit TéT-attasé (Berlin)
Leonardo da Vinci II. Az Európai Bizottság szakképzési programja Egyének, magánszemélyek csak intézményeken keresztül részesülhetnek Leonardo da Vinci támogatásban.
A Leonardo da Vinci programban részt vevő országok köre: Az EU tagállamai ; 3 EFTA-ország (Izland, Liechtenstein és Norvégia); a közép- és kelet-európai társult országok (Bulgária, Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szlovákia, Szlovénia), valamint Ciprus és Málta.
A programban a szakképzésben érintett minden intézmény részt vehet: szakképző intézmények, beleértve a felsőoktatási intézményeket is; kutatóintézetek; vállalkozások (főleg kis- és középvállalkozások); szakmai szervezetek (pl. kamarák); szociális partnerek; települési önkormányzatok; nonprofit, politikamentes szervezetek.
Mobilitási projektek A mobilitási projektek célja a szakmai alap- és továbbképzés európai jellegének erősítése, valamint az elméleti és gyakorlati szakmai tudás és a szaknyelvi készségek fejlesztésének elősegítése. E pályázattípus többek között lehetővé teszi a szakképzés különböző szereplői, így az oktatási és a gazdasági szféra közötti együttműködést. A mobilitási projektek mind céljukat és célcsoportjukat, mind időtartamukat tekintve két csoportra oszthatók: külföldi gyakorlatokra és csereprogramokra. Mindkét típus esetében a küldő félnek kell pályázatot benyújtania saját nemzeti irodájához. A Leonardo program támogatja azokat a mobilitási projekteket, amelyek viszonossági alapon épülnek fel, a partnerek kölcsönös látogatása azonban csak abban az esetben jöhet létre, ha a külföldi partner szintén pályázik Leonardo támogatásra, és azt elnyeri, illetve egyéb forrásokat talál magyarországi látogatásának fedezésére. A külföldi gyakorlat olyan szakmai gyakorlattal és/vagy képzéssel töltött időszak, amelyet a résztvevő (a kedvezményezett) egy külföldi fogadóintézményben (vállalat és/vagy szakképző intézmény) tölt. Ezalatt az időszak alatt a kedvezményezettnek alkalma nyílik munkatapasztalat szerzésére, szakmai tudásának és készségeinek fejlesztésére, valamely idegen nyelv aktív gyakorlására - mindez jelentősen növeli munkaerő-piaci esélyeit.
A mobilitási projektek különböző célcsoportjai, időtartama és pénzügyi támogatása: Célcsoport: szakmai alapképzésben részt vevő fiatalok Fogadó fél: szakképző intézmények, vállalatok Időtartam: 3 hét-9 hónap. Célcsoport: felsőoktatásban tanuló diákok Fogadó fél: vállalatok Időtartam: 3-12 hónap Célcsoport: fiatal dolgozók, friss diplomások Fogadó fél: szakképző intézmények, vállalatok Időtartam: 2-12 hónap Célcsoport: HR vezetők, szakképzési vezetők/munkatársak, oktatók, foglalkoztatási tanácsadók Csereprogramok: vállalatok, szakképző intézmények, felsőoktatási intézmények Időtartam: 1-6 hét Célcsoport: szaknyelvet oktatók, szaknyelvi tanácsadók Csereprogramok: vállalatok, szaknyelvet oktató intézmények, szakképző intézmények
Időtartam: 1-6 hét
max. 200 euró/fő (3 hónapnál rövidebb külföldi gyakorlatok és csereprogramok), max. 500 euró/fő (3 hónapnál hosszabb külföldi gyakorlatok), (de max. a projekt támogatásának 10%-a) A megítélhető támogatás felső határa célcsoportonként eltérő összegű, és függ a résztvevők számától, a kinntartózkodás helyétől és időtartamától. A külföldi gyakorlatoknak az alábbi feltételeknek kell megfelelniük:
A csereprogramok képzőintézmények és vállalatok közötti mobilitási tevékenységek. A csereprogramok a szakképzésben dolgozók számára nyújtanak lehetőséget arra, hogy tudásukat és tapasztalataikat más országokban, eltérő szervezeti körülmények között hasznosíthassák, illetve azokat tovább gyarapíthassák. A csereprogramok célja továbbá az oktatási és gazdasági szféra közötti tapasztalatcsere, a technológiai és tudományos újítások átvitele. A program fontos eleme, hogy a külföldi út a kedvezményezettek számára szakmai továbbképzést jelent. A szaknyelvi oktatók és tanácsadók csereprogramjánál a cél a munkakörnyezetben történő kommunikáció fejlesztésére irányuló képzési módszerek kidolgozása. A csereprogramok - a mobilitási tevékenységek általános jellemzésénél már leírtak alapján - nem feltétlenül jelentenek kölcsönösséget , de a program szempontjából előnyös, ha a projekt viszonossági alapon valósul meg. A mobilitási projektek alapfeltételei: A pályázó intézménynek minimálisan egy külföldi partnere legyen. Legalább az egyik partner az Európai Unió valamely tagállamából származzon. A projektek maximális időtartama 2 év, amely magában foglalja a külföldi gyakorlat/csere előkészítését, lebonyolítását és az eredmények értékelését, terjesztését. Kétéves futamidejű projektek támogatására akkor nyílik mód, ha a kiutazásokra több turnusban, egymást követő években kerül sor. Elszámolható költségtételek: általános programszervezési költségek (ide tartozik a monitoring és az elért eredmények terjesztésének költsége is); a mobilitással összefüggő költségek (utazás, szállás, megélhetés, biztosítás); a kedvezményezettek pedagógiai, nyelvi, kulturális és pszichológiai felkészítése. A mobilitási pályázatok benyújtása a Leonardo Nemzeti Irodához történik , a pályázatok bírálatát a nemzeti iroda által megbízott hazai szakértők végzik, a nyertes pályázókkal a Tempus Közalapítvány/Leonardo Nemzeti Iroda köt szerződést, és ennek megfelelően a támogatás átutalását is a Közalapítvány végzi. A Leonardo támogatás kiegészítő támogatás . A pályázati útmutató ugyan nem határoz meg kötelező önrészt a pályázók számára, a projekt megvalósításához azonban az esetek jelentős részében további források bevonása szükséges. A programban külföldről érkező diákok, hallgatók, fiatal munkatársak és a szakképzésben járatos kollégák, egyetemi oktatók, vállalati trénerek fogadására is mód nyílik, ezzel elősegítve egy más szemléletmód, munkakultúra, szakmai háttér megismerését. A magyar fogadó intézmény ebben az esetben partnerként szerepelhet a külföldi küldő intézmény által benyújtott pályázatban. Gyakorlati tudnivalók: Intézményenként több pályázat is beadható, de minden projektötletre külön pályázatot kell benyújtani. Az elbírálás során előnyt élveznek azok a pályázatok, amelyek kihasználják a Leonardo program belső összefüggéseit, és más Leonardo projektek tapasztalataira is építenek. (Pl. egy külföldi gyakorlat szakmai tapasztalatait felhasználva egy kísérleti projekt keretében új szakirányt fejlesztenek ki.) A program általános feltételrendszerét az általános pályázati útmutató tartalmazza, továbbá külön pályázati útmutatók kapcsolódnak az egyes pályázattípusokhoz. A pályázatok elkészítésénél figyelembe veendő európai és nemzeti prioritásokat a pályázati felhívás tartalmazza. A mobilitási pályázatokat a Leonardo Nemzeti Irodát működtető Tempus Közalapítványhoz kell benyújtani. A pályázatok bírálatát, a nyertes pályázókkal történő szerződéskötést, a támogatás átutalását a Tempus Közalapítvány végzi. A mobilitási pályázatok következő beadási határideje: 2004. február 13. (Postai feladási határidő.) A pályázati felhívás határozza meg, hogy a pályázatokat hány példányban és milyen címre kell eljuttatni az egyes pályázattípusok vonatkozásában. A pályázati felhívás, a pályázati űrlapok, a pályázati útmutatók, kitöltési kalauzok és egyéb segédanyagok a Tempus Közalapítvány honlapjáról letölthetőek: a http://www.tka.hu vagy a Leonardo Nemzeti Irodától igényelhetők: 1134 Budapest, Váci út 37. Postacím: 1438 Budapest 70, Pf. 508. Tel.: 237-1300, fax: 237-1301, e-mail: leonardo@tpf.hu , internet: http://www.tka.hu (A közalapítvány munkatársai személyen vagy konzultáció keretében a leendő pályázók rendelkezésére állnak.)
Az Erasmus akció európai felsőoktatási intézmények együttműködésében megvalósuló projektekhez nyújt anyagi támogatást. 2004. március 1 -jei határidővel (postabélyegző dátuma) a következő két projekt típusú pályázatra nyújthatnak be főpályázatot akkreditált felsőoktatási intézmények az Erasmus akción belül: Tantervfejlesztési projekt létrehozása (amely keretében új, közös felsőoktatási szak, szakirány vagy modul kerül kidolgozásra) Intenzív Program indítása A pályázatokat a koordináló intézménynek az Európai Bizottság - a pályázati űrlapon feltüntetett - címére kell elküldenie. A támogatást nyert projektek 2004. október 1. után indulhatnak. Kizárólag olyan felsőoktatási intézmény nyújthat be koordinátorként Erasmus projekt pályázatot, amely elfogadott Erasmus University Charter (EUC) pályázattal rendelkezik (az EUC pályázat benyújtása előfeltétele minden Erasmus pályázatnak, így a 2004 márciusában esedékes Erasmus mobilitási pályázatoknak is). A pályázatokról bővebb információ található a Tempus közalapítvány honlapján: www.tka.hu Descartes Prize: European Prize for Outstanding Scientific and Technological Achievements The European Prize for Outstanding Scientific and Technological Achievements Resulting from European Collaborative Research Named in honour of one of Europe's greatest figures of learning René Descartes: mathematician, natural scientist, and philosopher, this prize is awarded to research teams who have obtained exceptional results from European collaborative research. The prize is open to all fields of scientific endeavour. MELLON RESEARCH FELLOWSHIPS, 2004/2005 The Albright Institute The W.F. Albright Institute of Archaeological Research in Jerusalem is the oldest American research center for Ancient Near Eastern Studies in the Middle East . Founded in 1900 as the American School of Oriental Research (ASOR), it was renamed in 1970 after its most distinguished director, William Foxwell Albright. Today, the Albright is one of three separately incorporated institutes affiliated with ASOR, the others being hi Amman and Nicosia . Located 500 meters north of the old walled city of Jerusalem, it is within easy walking distance of the Ecole Biblique, the British, German and Spanish Schools of Archaeology, the Institute of Islamic Archaeology, Al-Quds University, the Hebrew Union College-Nelson Glueck School of Biblical Archaeology, the Hebrew University, the Rockefeller Museum and the Israel Antiquities Authority. This grouping of scholarly resources is one of the heaviest concentrations of human, bibliographic and artifact resources hi Near Eastern Studies. For more than 104 years, Albright/ASOR has provided students and scholars with an unparalleled international cultural environment and a unique program which spans the broad spectrum of Near Eastern studies. Each year, 50 Albright Fellows, primarily from the United States , Canada , Europe and Australia , as well as Israelis and Palestinians, exchange information and ideas with hundreds of local researchers as well as with visiting scholars from other countries of the eastern Mediterranean basin. Dedicated to the advancement of the study of the literature, history and culture of the ancient Near East , including the disciplines of the Archaeology of Palestine and Biblical Studies, the Albright continues to be a major research center and to strive for excellence in scholarship. Now, as in the past, the Albright Institute provides a wide range of programs and facilities for pre-doctoral and post-doctoral research, as well as an information sharing program and field work experience for more than 3,000 persons in Israel and for hundreds of others. These include an annual series of 85 lectures, reports, seminars, workshops, field trips, and social events. The Institute also supports 24 ASOR-affiliated excavation and publication projects, among which are Ashkelon , Caesarea , Sepphoris, and the Tel Miqne-Ekron project, jointly sponsored by the Albright and the Hebrew University . The Albright Institute has a publications program, an extensive research library, workshops and also provides living accommodations.
Mellon Research Fellowships Funds for the fellowships have been provided by the Andrew W. Mellon Foundation and are administered by the Council of American Overseas Research Centers for the purpose of bringing East-Central European scholars of the humanities into a broader research community. The Albright is one of sixteen institutes of advanced study in Western Europe and the Middle East selected by the Mellon Foundation to participate in its fellowship program. Three three-month fellowships are available for tenure in 2004/2005 in any area falling within the interests of the Albright. Eligibility The fellowships are open to Bulgarian, Czech, Estonian, Hungarian, Latvian, Lithuanian, Polish, Rumanian and Slovak scholars. Candidates should not be permanently resident outside the nine countries concerned. Fellows should have obtained a doctorate by the time the fellowship is awarded. Affiliated with the American Schools of Oriental Research Fellows who have already held an award under this scheme are eligible for a second fellowship at any of the participating institutions. As the Albright program is conducted hi English, a good command of spoken and written English is an essential requirement
Award Each fellowship award is $11,500. In making this award, the Andrew W. Mellon Foundation intends that it should cover a stipend, including all living and subsistence costs; travel and shipping costs (including travel to and from Israel and other travel during the fellowship); health insurance; post-fellowship expenses (including acquisition of materials, subscriptions, hard- and soft-ware, membership and publication costs). Fellows are expected to reside at the Albright, if room is available. Tenure: Dates for 2004/2005 are: 1 September 2004 - 30 November 2004 ; 1 December 2004 - 28 February 2005 ; 1 March 2005 - 31 May 2005 . Selection: Awards will be announced in May 2004. All candidates will be informed of the outcome of their applications. General: Fellows will be expected to participate in the academic program and collegial life of the Albright and to share the substance of their research in a seminar at the Institute. Fellows may teach elsewhere during the period of the fellowship only with the express permission of the Director. A brief written report will be required at the conclusion of the fellowship appointment. A fellowship may be terminated if the Albright Fellowship Committee is not satisfied that the conditions of the award are being met. All publications based on the research conducted with the aid of a Mellon Fellowship should contain an acknowledgement of this award. Applications: Application materials can be obtained from the Albright website: http://www.wfalbright.org or by contacting (after August 16, 2003 ): Professor Jodi Magness Dept. of Religious Studies CB #3225 101 SaundersHall University of North Carolina Chapel Hill , NC 27599-3225 Tel: (919) 962-3928 Fax:(919)962-1567 magness@email.unc.edu Deadline: Applications must be received by Professor Magness at the above address in Chapel Hill , North Carolina by April 1, 2004 . Mellon Forschungsstipendium Die Andrew W. Mellon Stiftung hat ein Stipendienprogramm ins Leben gerufen, das ungarischen, polnischen, tschechischen, slovakischen, bulgarischen, rumänischen und baltischen Geisteswissenschaftler-/innen Studienaufenthalte an Forschungseinrichtungen in Westeuropa ermöglichen soll. Im Rahmen dieses Programms werden 2002/2003 dreimonatige Stipendien an herausragende junge promovierte Wissenschaftler/-innen vergeben. Das Stipendium beträgt insgesamt den Gegenwert von $11.500, um alle mit dem Aufenthalt verbundenen Kosten abzudecken. Die Herzog August Bibliothek kann jährlich drei Mellon-Stipendien vergeben. Wissenschaftler/innen, deren Forschungsvorhaben mit den Buch- und Handschriftenbeständen der Bibliothek durchzuführen sind, können sich um ein Mellon-Stipendium bewerben. Bewerbungen (Projektbeschreibung, Lebenslauf, Publikationsliste, 2 wissenschaftliche Empfehlungsschreiben) sollen vom 31. Januar bis 31. März vorliegen.
Az Oktatási Minisztérium Kutatás-fejlesztési Helyettes Államtitkársága pályázatot hirdet a Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság közti kormányközi tudományos és technológiai együttműködés keretében kutatási/fejlesztési projektek nemzetközi kutatócseréjének támogatására. Pályázhatnak egyetemek, főiskolák (egyetemi tanszékek, intézetek, kutatócsoportok), kutatóintézetek, vállalatok kutatás-fejlesztési egységei, amelyek fedezeti forrással rendelkező kutatásaik/fejlesztéseik sikeres megvalósításához szlovák intézményekkel kívánnak együttműködni, és a közös tevékenység célját, tartalmát, kapcsolattartási igényét a szlovák partner intézménnyel előzetesen egyeztették. Nem pályázhat olyan intézmény, amely csődeljárás, felszámolási eljárás, végelszámolás alatt áll, vagy az OM-mal szemben szerződéses kötelezettségen alapuló, illetve az államháztartás bármely más alrendszerével szemben lejárt tartozása van. Az OM Kétoldalú TéT Együttműködési Osztálya által rendelkezésre bocsátott pályázati űrlapon, az ahhoz mellékelt kitöltési tájékoztató szerint elkészített és a szlovák partnerrel egyeztetett közös pályázatokat 2004. február 16-ig kérjük az alábbi címre postán beküldeni: OM Kutatás-fejlesztési Nemzetközi Főosztály, 1374 BUDAPEST 5, Pf. 565. A benyújtott pályázatok elfogadásáról, azaz a pénzügyi támogatás odaítéléséről szakértői véleményezés alapján a két kormány képviselőiből álló Vegyesbizottság dönt várhatóan június hónapban. Az együttműködési projektek időtartama maximálisan 2 év. Pályázati felhívás görög ösztöndíjakra A Magyar Ösztöndíj Bizottság Irodája felhívja a figyelmet a Görög Állami Ösztöndíj Alapítvány (Greek State Scholarship Foundation, I.K.Y) Modern Görög Nyelv és Kultúra , illetve Posztgraduális/Posztdoktori ösztöndíjaira a 2004/2005-ös akadémiai évre. Jelentkezési határidő a Modern Görög Nyelv és Kultúra programra: 2004. április 19. Jelentkezési határidő a Posztgraduális/Posztdoktori programra: 2004. február 16. A jelentkezési lapokat a kért csatolandó dokumentumokkal együtt a Görög Köztársaság Nagykövetségére (1063 Budapest, Szegfű u. 3. T.: 413-2600) kell benyújtani. A részletes angol nyelvű tájékoztató és a szükséges formanyomtatványok letölthetők a http://www.iky.gr/scholarships/allodapoi címen, illetve az alábbi linkekre kattintva: Modern Görög Nyelv és Kultúra Posztgraduális/Posztdoktori Program Pályázati felhívás a Hokkaido Egyetem ösztöndíjára
Felhívjuk a figyelmet a Hokkaido University, Slavic Research Center (SRC) ösztöndíjára a 2005/2006-as akadémiai évre, olyan pályázók számára, akiknek a volt Szovjetunió, illetve a kelet-európai országok a kutatási területe. Jelentkezési határidő: 2004. március 31. Az eredeti angol nyelvű felhívás megtalálható a http://src-h.slav.hokudai.ac.jp/fvfp/fvfp.html honlapon. A jelentkezési lapokat a következő címre kell küldeni: Head, Foreign Visiting Fellowship Program Slavic Research Center, Hokkaido University Kita-9, Nishi-7, Kita-ku, Sapporo 060-0809, Japan
Tel. +8111-706-2388 Fax. +8111-706-4952 E-mail: src@slav.hokudai.ac.jp Pályázati felhívás szingapúri ösztöndíjra
Felhívjuk a figyelmet a szingapúri Nanyang Műszaki Egyetem ösztöndíjas lehetőségeire a 2004/2005-ös tanévre. Pályázati határidő: 2004. február 28. A jelentkezés és a részvétel feltételeiről szóló részletes angol nyelvű tájékoztató, illetve a szükséges adatlapok megtalálhatók a Magyar Ösztöndíj Bizottság Ügyfélszolgálati Irodáján (1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 19-21. fszt. 7., tel.: 422-0678) A pályázatokat közvetlenül az egyetemnek kell megküldeni az alábbi címre.
The Director The Nanyang Fellowship Programme, Nanyang Business School Nanyang Technological University Block S3, B3A-11, Nanyang Avenue, Singapore 639798 A Külügyi Tájékoztatóban megjelent
|
|