A zenei és nyelvi észlelési, megértési folyamatok igen összetettek. A nyelvnek és a zenének rendszerében, szerkezetében, elsajátítási folyamataiban és érzékeny periódusaiban számos közös pont található.
A beszédre és a zenére egyaránt jellemző, hogy meghatározott struktúrával rendelkezik (Janurik, 2008). A nyelv legkisebb egységei a fonémák, amelyeknek nincs önálló jelentésük, de kombinációikból értelmes egységek képezhetők, hasonlóan egy zenemű hangjaihoz.
A nyelv második szintje a szintaxis, ami az elemek kombinációjának szabályait határozza meg. A zenében hasonlóképpen, valamennyi zenei stílusnak és műfajnak megvan a jellemző szerkezeti, formai, összhangzattani szabályrendszere.
Mivel a zenének nincs meghatározott jelentése, ezért a szemantika szintjén a nyelv és a zene hasonlóságai már nehezebben értelmezhetők (Turmezeyné, 2010). A gyermeki nyelvelsajátítás elméletét elsőként Borer és Wexler (1987) fogalmazta meg, akik szerint az univerzális nyelvtan (universal grammar) különböző elvei genetikailag kódolva vannak, melyek a biológiai érés során kezdenek el aktivizálódni.
A nyelvelsajátítás kritikus periódusának elmélete Lenneberg (1976) nevéhez fűződik, aki szerint bizonyos nyelvhez kapcsolódó biológiai események (agyi specializáció, nyelvi lateralizáció) csak egy korai kritikus periódusban történhetnek meg. Az összetettebb nyelvtani struktúrákat általában tízéves korukig sajátítják el a gyermekek (Friederici, 1983). A kutatások szerint a zenei szaktudással összefüggő agyi változásokat elérő szenzitív periódus is körülbelül ebben az életkorban ér véget.
Kutatásunkban arra kerestünk választ, hogy a nyelvtani funkcionális kategóriák elsajátításának szenzitív periódusai kimutathatók‐e angol és magyar anyanyelvű kisgyermekeknél. Hogyan változik és miként jellemezhető a kisgyermekek nyelvi és zenei szintaktikai képességeinek fejlettségi szintje, illetve az eltérő környezet és kultúra befolyásolja‐e a szenzitív periódusok időtartamát és megjelenését. A vizsgálat célja volt további kutatási lehetőségek azonosítása is.