Szalatnyai Erika: Miért és hogyan szerettessük meg gyermekeinkkel a zenetanulást?

Miért kezdtem el a témával foglalkozni?
Több, mint 20 éve tanítok különböző helyeken, korosztályokat és mindig fontos volt számomra, hogy élményt nyújtsak a tudás átadása mellett. Pályám során egyre több kíhívással kerültem szembe és elkezdtem keresni a megoldásokat, lehetőségeket a miértekre. Tudtam, hogy fontos a zenetanulás, de tudományos magyarázatot nem adhattam tanítványaimnak, mert azzal nem kerülhettem volna közelebb hozzájuk. Ennek ellenére először a tudományos kutatásokban kerestem kérdéseimre a magyarázatokat; mind agykutatók tanulmányaiban, mind a mai generáció és a munkavilágának körülményeiben. Mivel könnyíthetem meg az Életre való felkészítésüket.

Két magyarázatot vettem alapul:
„A zene lelki táplálék és semmi mással nem pótolható…Teljes lelki élet zene nélkül nincs.”” / Kodály „A zenetanulás a gyermekeknél erősítheti a jobb és a bal agyfélteke közötti kapcsolatot, ám ez a hatás csak rendszeres gyakorlás esetén érvényesül” „Gottfried Schlaug agykutató által irányított vizsgálat 1995-ben kimutatta, hogy akik hétéves koruk előtt kezdtek el játszani valamilyen hangszeren, általában megvastagodott az agy úgynevezett kéregteste (corpus callosum), amely információs szupersztrádaként funkcionál a két agyfélteke között” – olvasható a Science című folyóirat honlapján.Ezt azzal magyarázták, hogy a zenetanulás révén megszaporodnak az idegsejtek közötti kapcsolatok.
Számomra az egyik legfontosabb szempont volt, hogy segítsem tanítványaimat felkészíteni a XXI. századi munka világára. Igyekszem, olyan hatásait erősíteni a zenetanulásnak, melyeket később, más területeken is tudnak alkalmazni. Nem a professzionális zenész képzésre teszem a hangsúlyt a módszerem kialakításában. Olyan módszert keresek, mellyel megszerettethetem velük a hangszeres zenetanulást, hogy minél kisebb legyen a zenei tanulmányaik során a lemorzsolódás.
Mivel több korosztályban is tanítok, kétfelé indultam el. A gimnazistákat a digitális technológia iránti érdeklődésük felől közelítettem meg, figyelembe véve a XXI.századi elvárásokat, míg a kisebbeket a mozgással, játékossággal próbáltam megnyerni.
Előadásomban a kisebbekkel való foglalkozás során elért eredményeimről szeretnék beszámolni, miközben bemutatom az általam bevált módszereket. Hogyan vegyük rá gyermekeinket a gyakorlásra? – Játékosan. Az életkori sajátosságok figyelembe vételével.