Hónap: 2017 március

Kutatócsoportunk tagjainak előadásai az International HEART 2017 Konferencián

Kutatócsoportunk tagjainak előadásai az International HEART 2017 Konferencián

Az International Health – Economy – Art 2017 Conference című rendezvényen kutatócsoportunk tagjai három előadást tartottak. Papp Lilla M.D, Ph.D. és Buzás Zsuzsa Ph.D. előadásának címe: ’Music is medicine.’ (Music from biomedical perspective) Csépe Szabolcs, Buzás Zsuzsa Ph.D. előadásának címe: Ritmus, zene és sport a digitális világban Benedekfi István, 

Előadás a Tavaszi Gitártalálkozón

Előadás a Tavaszi Gitártalálkozón

Szabó Norbert meghívást kapott, hogy a szegedi Dugonics András Piarista Gimnázium Művészeti Iskolájának szervezésében megrendezett – immár hagyománnyá vált – Tavaszi Gitártalálkozó kísérőrendezvényén előadást tartson a digitális eszközök felhasználásának lehetőségeiről a zeneoktatásban. A szervezők kérésére előadását a digitális kotta témakörre fókuszálta. A közönség soraiban egyaránt 

Előadás Szeged város ének-zene tanárainak

Előadás Szeged város ének-zene tanárainak

Popovicsné Molnár Andrea beszámolója:

2017. március 10-én Szabó Norbert tartott interaktív előadást Szeged város ének-zene tanárainak A velünk született muzikalitás kibontakoztatása a digitális korban, az élményközpontú oktatás eszközeivel címmel. Terrel H. Bell gondolatát idézte indításként, miszerint „három dolog van, amit az oktatásban hangsúlyoznunk kell: Az első a motiváció, a második a motiváció, a harmadik a motiváció.” Egy elhivatott tanár folyamatosan arra törekszik, hogy módszertani kultúráját gazdagítsa, a tanulók érdeklődését változatos munkaformákkal folyamatosan fenntartsa. Az oktatás-nevelés folyamatában az ének-zene oktatásnak nagyon fontos szerepet kellene betöltenie, hiszen ennek keretén belül ápoljuk hagyományainkat, megőrizzük értékeinket, kialakítjuk a különböző kultúrák iránti nyitottságot. Az órai tevékenységek során a tanulók személyes élményekhez juthatnak, s felfedezhetik az alkotás örömét. Az alkotó típusú tevékenységek segítségével a tanulók akarati, alkotó-alakító cselekvőképessége sokat fejlődhet, alakul esztétikai szemléletük, kommunikációs képességük. Az érzelmi intelligencia fejlesztése központi szerepet tölthet be. Vesszőparipám, hogy a jól megtartott énekóra a készségek fejlesztésében élenjáró lehet. Erre igazán tudna építeni a többi műveltségi terület is, valamint itt megtörténik az önálló tanulás képességeinek a megalapozása is, hiszen olyan alapkészségeket fejlesztünk, ami minden területen hasznosítható. A hatékony tanulás alapfeltétele a motiváltság. Az iskolában a személyiségfejlesztés lényeges feladata lenne kialakítania tanulókban egy belső motivációs bázist is. Ennek elengedhetetlen feltétele lenne mindenekelőtt a diákok tanuláshoz fűződő viszonyának a megváltoztatása. Mindezt próbáljuk olyan módon elérni, hogy az órákon változatos, hangulatos, de didaktikai szempontból is hasznos feladatokkal mozgassuk meg a tanulókat. A mai, gyorsan fejlődő világban nekünk, pedagógusoknak is nyitnunk kell, s ehhez adott ez az előadás, foglalkozás óriási segítséget. Hiszen azt mindannyian látjuk, tapasztaljuk, hogy a fiatalok idejük zömét a digitális eszközökkel töltik, legyen az számítógép vagy mobiltelefon. Ne csak a negatívumait keressük mindennek, hanem lássuk meg a bennük rejlő pozitívumokat is, építsünk rájuk. Alkalmazzuk ezeket az eszközöket, applikációkat motivációs eszközként. Így jött létre az a kutatócsoport is, melynek egyik hajtómotorja az előadónk, Szabó Norbert. Számos már meglévő digitális programot mutatott be nekünk. Ezeket mi felnőttek is nagyon élveztük, játszottunk, versenyeztünk, közben tanultunk, ismereteinket frissítettük fel. Ezek alapján el tudjuk képzelni, hogy tanítványainkra milyen ösztönzően hathatnak ezek a programok. A motivált munkavégzés pedig hatékonyabb eredményeket is szül. Végezetül megismerkedhettünk a saját fejlesztésű „Kalandok Zeneszigeten” elnevezésű szoftverrel. Nagyon látványos, változatos feladatokat ismerhettünk meg, melyek a tanulók érdeklődését minden bizonnyal felkeltik. Minden jelen lévő kolléga érdeklődését felkeltette ez az új lehetőség. Köszönet az élményközpontú előadásért!

 

Agóra Partitúra

Agóra Partitúra

Újváriné Illés Mária és Szabó Norbert az AGÓRA felkérésére, az Agóra Partitúra NKA pályázat keretében egy rendhagyó énekórát tartott, 70 általános iskolás korú tanulónak. Minden gyerek saját táblagépen dolgozhatott, amelyeken előretelepített zenei szoftverek voltak, az AGÓRA által biztosított interneteléréssel. Az eszközök “Gyermek módban” működtek, ami